Piosenka napisana przez genialny duet autorów – Carole
King i Gerry Goffina w 1960 roku. Ten duet odpowiedzialny jest za wiele hitów
pisanych w pierwszej połowie lat sześćdziesiątych do szuflady. Takie były
zwyczaje – jedni pisali piosenki, inni je nagrywali i zostawali gwiazdami. Ci
co pisali, nie mieli wiele pożytku, a w szczególności raczej nie dzielili
finansowego sukcesu swoich przebojów z wykonawcami. Ten system działania
przemysłu rozrywkowego zmienił bezpowrotnie Bob Dylan. Carole King i Gerry
Goffin napisali razem „The
Loco-Motion”, utwór, który jako pierwsza zaśpiewała i uczyniła przebojem w 1962
roku Little Eva, „Go Away
Little Girl” – przebój Steve’a Lawrence’a i Donny Osmonda, „Take Good Care of
My Baby” spopularyzowany przez Bobby’ego
Vee. Para napisała również jeden z wczesnych przebojów Carole King – „Oh Neil”
– muzyczną odpowiedź na „Oh Carol” – piosenkę Neila Sedaki napisaną dla Carole
King.
Carole King i
Gerry Goffin produkowali przeboje amerykańskich list najlepiej sprzedających
się singli wręcz taśmowo. Dziś część tych utworów jest całkiem zapomnianych,
ale nastoletnia publiczność w początku lat sześćdziesiątych masowo kupowała
takie hity jak „Don’t Say Nothin’ Bad (About My Baby)” – The Cookies, „Up On
The Roof” - The Drifters, „Goin’ Back” – Dusty Springfield, „(You Make Me Feel
Like) A Natural Woman” – Arethy Franklin, „Pleasant Valley Sunday” – The
Monkees, czy „Halfway To Paradise” – Tony’ego Orlando. Spory udział w wielu
hitach duetu miał też genialny producent – Phil Spector. Lista przebojów Carole
King i Gerry Goffina jest dużo dłuższa.
Część z tych
utworów zyskiwała drugie życie w wykonaniu samej Carole King, kiedy już
przestała pisać z Gerry Goffinem. Rozstanie oznaczało nie tylko zmianę w życiu
zawodowym, ale również osobistym obojga artystów, bowiem para dorobiła się
dwóch córek, z których jedna miała zrobić z czasem karierę muzyczną – Louise
Goffin.
Utwór „Will
You Love Me Tomorrow?” po raz pierwszy wszedł na amerykańskie listy przebojów w
1960 roku w wykonaniu żeńskiego tria wokalnego The Shirelles. W historii
amerykańskiego przemysłu muzycznego to wykonanie zapisało się na zawsze jako
pierwszy numer jeden na listach przebojów w wykonaniu żeńskiego w całości
afroamerykańskiego zespołu wokalnego. Tą wersję usłyszycie między innymi na
ścieżce dźwiękowej filmu „Dirty
Dancing”.
Jednak prawdziwym przebojem utwór stał się w 1971
roku, kiedy listy przebojów zdemolowała sama Carole King za sprawą swojego
niezwykłego albumu „Tapestry”.
W chórkach zaśpiewali James Taylor i Joni Mitchell. Album wszedł na stałe do
historii muzyki, piosenka „Will
You Still Love Me Tomorrow?” weszła na stałe do repertuaru Carole King, czego
dowodem jest koncert z 2017 roku z gościnnym występem córki Carol King i Gerry
Goffina – Louise Goffin. Ilość przeróżnych wykonań porównywalna jest z
najbardziej znanymi jazzowymi standardami.
Najczęściej po
„Will You Love Me Tomorrow?” sięgają wokalistki, jednak utwór pojawia się
również jako chwytliwa melodia w repertuarze instrumentalistów, ostatnio po tą kompozycję
sięgnął w rozszerzonym wydaniu albumu
„Heaven And Earth” Kamasi Washington. Ciekawą interpretację przygotował również
żeński zespół jazzowy Sisters In Jazz dowodzony przez Caecilie Norby z polską
perkusistką Dorotą Piotrowską.
Utwór: Will
You Love Me Tomorrow?
Album: Tapestry
Wykonawca:
Carole King
Wytwórnia: Ode
/ Epic
Rok: 1971
Numer: 5099749318021
Skład: Carole
King – voc, p, Danny Kootch – g, James Taylor – g, Charles Larkey – b, Russ
Kunkel – dr, The Mitchell/Taylor Boy & Girl Choir.
Utwór: Will
You Love Me Tomorrow?
Album: Tapestry:
Live In Hyde Park
Wykonawca:
Carole King with Louise Goffin
Wytwórnia:
Rockingale / Sony
Rok: 2017
Numer: 889854668020
Skład: Carole
King – voc, p, Louise Goffin – voc, Robbie Kondor – p, kbd, Daniel Kortchmar –
g, Dillon Kondor – g, Jamie Talbot – ts, Zev Katz – b, Shawn Pelton – dr, Michelle
John – b voc, Sharon White – b voc.
Utwór: Will
You Love Me Tomorrow?
Album: Sisters
In Jazz
Wykonawca: Caecilie
Norby
Wytwórnia: ACT
Music
Rok: 2019
Numer: ACT 9738-2
Skład: Caecilie
Norby – voc, perc, Hildegunn Oiseth – tp, Nicole Johanntgen – sax, Rita
Marcotulli - p, Lisa Wulff – b, Dorota
Piotrowska – dr.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz