Kompozycja Roda Tempertona wybrana na tytuł albumu
Michaela Jacksona brawurowo wyprodukowanego przez Quincy Jonesa przyniosła
muzyce pop jeden z największych kasowych sukcesów wszechczasów. Album Jacksona
ukazał się w 1982 roku, w niezwykle korzystnym dla osiągnięcia najwyższych możliwych
wyników sprzedaży czasie. W momencie premiery albumu doszło do zbiegu wielu sprzyjających
wysokiej sprzedaży okoliczności. Ciągle sprzedawały się w dużych ilościach
płyty analogowe i single. Na fali były kasety magnetofonowe za sprawą
zdobywających popularność przenośnych magnetofonów. Od 2 lat świat muzyczny
fascynował się rozwojem wciąż jeszcze niepewnej technologii dysków CD, a MTV od
3 lat zdobywało szturmem amerykański rynek i serca najmłodszych odbiorców.
Przebojowy „Thriller”
wspierany był przez jeden z pierwszych teledysków, który odchodził od konwencji
sfilmowania śpiewającej gwiazdy na tle zespołu. Taką promocję utworu zaplanował
zresztą podobno sam kompozytor, który od razu miał pomysł na wydłużoną wersję
filmową swojej piosenki. Reżyserem teledysku był John Landis, człowiek, który
kilka lat wcześniej stał się specjalistą od filmów muzycznych tworząc „Blues Brothers”. Quincy Jones chciał
pracować tylko z najlepszymi. Stąd również udział w nagraniu całego albumu Grega
Philliganesa, jednego z wtedy największych specjalistów od programowania nowych
syntezatorów, Eddie Van Halena, Paulinho Da Costy, Ndugu Chancelora, Davida
Fostera, Deana Parksa, Paul Jackson Jr. i wielu innych wybitnych muzyków
sesyjnych. Gdyby popatrzeć na ten skład i wziąć pod uwagę geniusz Quincy Jonesa
w jego najwyższej formie, to nawet bez Michaela Jacksona powstałaby płyta
wybitna.
Utwór tytułowy
z albumu nie był wcale największym przebojem. Był dopiero 7 w kolejności singlem
z tej płyty. Wszystkie poprzednie weszły do pierwszej dziesiątki amerykańskich list
przebojów. Wszystkie są również do dziś przypominane przez wybitne postaci
światowego jazzu. Poszukajcie jazzowych interpretacji tych piosenek z „Thrillera”,
które producenci uznali za warte singlowego wsparcia - „The Girl Is Mine”, „Billie
Jean”, „Beat Ii”, „Wanna Be Startin' Somethin'”, „Human Nature”, „P.Y.T.
(Pretty Young Thing)”.
Wielu jazzowych
artystów poświęciło całe albumy utworom z repertuaru Michaela Jacksona. Warto
pamiętać, że jedynie nieliczne jego hity zostały napisane przez samego piosenkarza,
a sukces albumów „Thriller” i „Bad” to w dużej mierze zasługa jednego z najlepszych
jazzowych producentów wszechczasów – Quincy Jonesa.
Najciekawsze
spojrzenie na repertuar Michaela Jacksona według mnie kilka lat temu
zaproponował Enrico Rava. Zupełnie bym się po nim tego nie spodziewał, jednak
włoski trębacz zrobił to w typowy dla siebie sposób. Otwarcie przyznał, że
uwielbiał Jacksona, kiedy ten śpiewał swoje największe przeboje, więc postanowił
nagrać płytę. To chyba jedna z najbardziej zaskakujących produkcji w katalogu
ECM. W dodatku bez nazwiska Jacksona na okładce, co z pewnością pozwoliłoby
wielokrotnie zwiększyć sprzedaż.
Również udany
album repertuarowi Michaela Jacksona poświęcił Joey DeFrancesco. Za jego twórczością
wokalną raczej nie przepadam, podobnie jak za grą na różnych instrumentach,
które nie są organami Hammonda, ale jego „Thriller” brzmi ciekawie.
Z pewnością ten
odcinek CoverToCover nie jest ostatnim z poświęconych albumowi Michaela Jacksona.
Nie wyobrażam sobie, żeby w cyklu miało zabraknąć „Human Nature” i Milesa Davisa.
Utwór: Thriller
Album: Thriller
Wykonawca:
Michael Jackson
Wytwórnia: Epic
/ Sony
Rok: 1982
Numer: 888750438621
Skład: Michael
Jackson – voc, Greg Phillinganes – rap, Vincent Price – rap, David Williams –
g, Jerry Hey – tp, flug, Gary Grant – tp, flug, Larry Williams – sax, fl, Bill
Reichenbach – tromb, Brian Banks – synth, Rod Temperton – synth, Anthony
Marinelli – prog, Bruce Cannon – effects, Bruce Swedien – effects.
Utwór: Thriller
Album: On The
Dance Floor
Wykonawca:
Enrico Rava with Parco Della Musica Jazz Lab
Wytwórnia: ECM
Rok: 2012
Numer: 602537066544
Skład: Enrico Rava
– tp, Andrea Tofanelli – tp, flug, Claudio Corvini – tp, flug, Mauro Ottolini –
tuba, tromb, Danielle Tittarelli – as, fl, Dan Kinzelman – ts, cl, Franz
Bazzani – kbd, Giovanni Guidi – p, rhodes, Marcello Giannini – g, Dario Deidda
– b, Zeno De Rossi – dr, Ernesto Lopoz Maturell - perc.
Album: Never
Can Say Goodbye: The Music Of Michael Jackson
Wykonawca: Joey
DeFrancesco
Wytwórnia:
HighNote
Rok: 2010
Numer: 632375721527
Skład: Joey DeFrancesco
– org, hamm, kbd, el. p, tp, Pat Bianchi – kbd, Paul Bollenback – g, Byron
Landham – dr, Carmen Intorre – perc, Mark Reynolds - effects.
O tej płycie więcej dowiecie się tutaj: Joey DeFrancesco - Never Can Say Goodbye: The Music Of Michael Jackson
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz