11 lutego 2011

The Blind Boys Of Alabama - Higher Ground

Dzisiejsza płyta została nagrana w 2002 roku i jest jedną z ciekawszych nagrań zespołu w ostatnich latach. Płyty nagrywane w ciągu ostatnich mniej więcej 10 lat są bardzo nierówne, zawierają wiele wybitnej muzyki, czasem jednak ocierając się nieco o muzyczny banał wymuszony zapewne wmogami producentów szukających komercyjnych przebojów – jak na przykład Duets opisywana tutaj:


Higher Ground to mieszanka wielu różnych stylów. Znajdziemy to nieco r&b, soulu, gospel, spirituals, odrobinę popu i bluesowo brzmiący zespół instrumentalistów. Wśród nagranych kompozycji znajdziemy utwory Prince’a, Curtisa Mayfield, czy Arethy Franklin, standardy bluesowe i spirituals, a także utwory członków zespołu napisane specjalnie na tę okazję. Znajdziemy na płycie piosenki znane z wykonań Siny Simone, Stevie Wondera, czy wreszcie Bena Harpera, z którym zespół współpracował niedawno wydając wspólną płytę studyjną i wyśmienite wydawnictwo koncertowe:


Członkowie zespołu są tu w wyśmienitej formie. Płyta jest jedną z nowszych produkcji zespołu, który swoją karierę może mierzyć dziesiątkami lat scenicznej aktywności i niezliczoną ilością płyt wydanych pod własnym szyldem (ostatnio często w wytwórni Real World Petera Gabriela), a także w różnych czasem zadziwiających konfiguracjach gościnnych – czego dowodem może być wspomniana płyta Duets, na której większość nagrń pochodzi z płyt innych artystów.

Swą niezwykłą muzykalność i sceniczną energię artyści pokazali kilka tygodni temu na koncercie w warszawskim klubie Palladium, a którym pisałem tutaj:


Palladium, Warszawa 17 styczeń 2011

Ta płyta jest jak muzyczne puzzle, co bywa charakterystyczne dla dobrych nagrań r&b. Z pozoru niezwiązane ze sobą partie wokalne i przypadkowe dźwięki instrumentów, na dzisiejszej płycie w szczególności gitary i organów Hammonda składają się w harmonijna całość. Na Higher Ground nie znajdziemy, tak jak na większości nowych produkcji zespołu wielu partii wokalnych rozpisanych starannie na głosy i zaaranżowanych dla zespołu. To raczej solowe partie wokalistów wspomaganych czasem przez pozostałych gdzieś daleko w muzycznym tle.

Największą niespodzianka tej płyty jest praca zespołu instrumentalistów dowodzonego przez gitarzystę Roberta Randolpha. Ten muzyk to moje odkrycie ostatnich tygodni – o czym pisałem przy okazji płyty z koncertem Crossroads 2010:


Higher Ground to jedna z nielicznych płyt zespołu, na której instrumentaliści nie pełnią jedynie roli akompaniatorów, ale są pełnoprawnymi uczestnikami muzycznej akcji w studiu nagraniowym. Robert Randolph potrafi grać proste blueowe dźwięki i jazzowe harmonie. Zdecydowanie lubi jednak rolę niezależnego ubarwiacza pozostającego nieco z boku muzyki i dorzucającego z pozoru zupełnie niespodziewanie kilka trafnych akordów. Gitarzysta eksperymentuje z brzmieniem swojego instrumentu, co sprawia, że brzmi nowocześnie, jednocześnie wykazując szacunek do tradycyjnej materii prezentowanych piosenek. Jego gra przypomina czasem rolę, jaką lubia grać w zespole Vernon Reid, czy Ry Cooper kiedy nie są to ich autorskie płyty.

Podobna koncepcję uczestnictwa w nagraniu ma grający na organach Hammonda i innych zdecydowanie analogowo brzmiących instrumentach klawiszowych John Ginty. To drugi godny uwagi muzyk w zespole towarzyszącym wokalistom.

Cała płyta jest wyjątkowo spójna mimo wykorzystania dość różnych stylistycznie kompozycji. To kawałek świetnej roboty, barwna, inspirująca i niezwykle pogodna muzyka dla każdego. Ostatnie trzy utwory są nieco bardziej kameralne, więc każdy znajdzie tu coś dla siebie. Świetnie sprawdza się rano w samochodzie, w moim zapewne spędzi trochę czasu. Jśli posłuchać jej w większym skupieniu – można odnaleźć wiele niebanalnych pomysłów aranżacyjnych i wyśmienitą grę Roberta Randolpha.


The Blind Boys Of Alabama
Higher Ground
Format: CD
Wytwórnia: Realworld
Numer: 724381279328

Brak komentarzy: