08 sierpnia 2019

Joe Lovano & Dave Douglas Sound Prints – Scandal

Album jest z pewnością inspirowany twórczym dorobkiem Wayne Shortera, czego zresztą sami artyści wcale nie ukrywają. Gdyby ktoś miał wątpliwości, to wśród oryginalnego materiału znaleźć można dwie kompozycje Shortera – jeden z klasyków „Juju” i nieco mniej znany utwór „Fee Fi Fo Fum” umieszczony pierwotnie przez Shortera na płycie „Speak No Evil”. Obecność tych utworów nie jest przypadkowa.


„Scandal” to klasyczny w be-bopowym okresie kwintet – trąbka i tenor uzupełniony o sekcję rytmiczną. To również format ćwiczony pół wieku temu przez Wayne Shortera, który chętnie korzystał z usług Freddie Hubbarda, choć część swoich klasycznych płyt sprzed wielu lat nagrał w kwartecie zostawiając sobie całą możliwą przestrzeń do improwizacji. Oczywiście trudno nie wspomnieć przy okazji o sporej ilości duetów Shortera z jednym z najwybitniejszych trębaczy wszechczasów – Milesem Davisem. Choć z pewnością Joe Lovano bliżej muzycznie do Shortera, niż Douglasowi do Milesa Davisa.

Studyjny „Scandal” jest kontynuacją projektu Sound Prints, który doskonale rozpoczął album koncertowy „Live At Monterey Jazz Festival” wydany kilka lat temu przez Blue Note. Tym razem promocją wydawnictwa zajmuje się wytwórnia należąca do Dave’a Douglasa – Greenleaf. Nie przypuszczam, żeby Blue Note świadomie zrezygnowało z wydania tego albumu, to raczej artyści orientując się, że projekt dobrze się sprzedaje, zrezygnowali z usług historycznej wytwórni, której polityka wydawnicza od wielu lat jest niezwykle chaotyczna.

Do mocnych stron albumu należy nie tylko wyśmienita sekcja i doskonali soliści. Tu ważne są również wyśmienite kompozycje, które z pewnością sprawdzą się na scenie, jeśli zespół w takim składzie wyruszy po raz kolejny w trasę. Utwory napisane przez Joe Lovano brzmią jak najlepsze bopowe przeboje sprzed pół wieku, a te napisane przez Douglasa wydają się jednocześnie nieco ciekawsze i bardziej skomplikowane od strony formalnej, jak i w niezwykły sposób przebojowe. Doskonałym połączeniem nietypowego metrum 5/4 z chwytliwą melodią jest nieprzypadkowo otwierający album utwór „Dream State”.

Otwierająca album kompozycja definiuje pomysł Joe Lovano i Dave Douglasa na nowoczesny duet saksofonu i trąbki, instrumentów, które od lat, jeśli obsługiwane przez wprawnych muzyków z wizją potrafią stworzyć muzyczny slalom oddalając się i zbliżając do siebie w niezwykły sposób. To jednak wymaga talentu na miarę Douglasa i Lovano, albo Shortera i Hubbarda w czasie, kiedy dzisiejszych mistrzów rodzice odprowadzali do szkoły podstawowej.

Warto obserwować młodych eksperymentatorów, oni zwykle sprawdzają, gdzie muzyka dojść nie powinna, a gdzie może się rozwijać. Jednak dla wielbicieli jazzowej klasyki projekt Sound Prints jest jednym z najciekawszych nowoczesnych, a jednocześnie klasycznych i ponadczasowych zespołów ostatniej dekady. Album „Scandal”, gdyby był odrobinę słabiej zrealizowany, mógłby stać na półce obok niezliczonej ilości genialnych klasyków Blue Note z dawnych lat. Myślę, że komuś w Blue Note dostało się nieźle po głowie za wypuszczenie takiego zespołu do niezależnej dystrybucji. Dla nas, słuchaczy nie ma to większego znaczenia – liczy się genialna muzyka i możliwość prostego zdobycia własnego krążka. Życzę zespołowi kolejnych lat owocnej działalności, trzymania się z daleka od eksperymentów i długich tras koncertowych w Europie, a najchętniej jeszcze bliżej. Ciekawe co na ich temat sądzi sam Wayne Shorter? Może kiedyś uda się zespołowi, który powstał jako formacja dedykowana twórczości Shortera (analogia słowna Sound Prints do Footprints nie jest przypadkiem) zaprosić mistrza choćby na chwilę na scenę?

Joe Lovano & Dave Douglas Sound Prints
Scandal
Format: CD
Wytwórnia: Greenleaf
Numer: 186980000633

Brak komentarzy: