Sztandarowy
utwór Boba Dylana niedługo skończy 60 lat. Tekst powstał prawdopodobnie w 1962
roku, z myślą o albumie „The Freewheelin’ Bob Dylan”, drugim albumie
dzisiejszego laureata nagrody Nobla, który właśnie wydał swój kolejny album – „Rough
And Rowdy Ways” – pierwszy od niemal dekady z nowymi autorskimi tekstami. Gdyby
nie ten album, to ciągle ostatnim tekstem Dylana byłby wydany w formie małej
książeczki wykład noblowski – „The Nobel Lecture”. Dylan nie byłby sobą, gdyby
najpierw długo nie zastanawiał się, czy nagrodę Nobla przyjąć i później odmówić
wzięcia udziału w gali wręczenia nagród. Ma być o „Blowin’ In The Wind”, więc
skracając historię dylanowskiego Nobla przypomnę tylko, że zarówno nagranie
audio wykładu, który Dylan przygotował dużo później, spotykając się z
przedstawicielami komitetu nagrody w Sztokholmie, jak i występ Patti Smith z
noblowskiej gali znajdziecie na stronach Nagrody Nobla. Warto.
Przejdźmy
jednak do pierwszej udanej płyty Boba Dylana – „The Freewheelin’ Bob Dylan”,
która ukazała się kilka miesięcy po jego debiucie – albumie „Bob Dylan”
zawierającym w większości znane folkowe pieśni, które napisali inni wykonawcy,
w tym późniejszy przebój The Animals – „House Of The Risin’ Sun”. Już samym
albumem „The Freewheelin’” Bob Dylan wpisał się na zawsze do historii
amerykańskiej poezji, piosenki z ważnym tekstem, folku i przy okazji został
idolem studentów na całym świecie, nawet jeśli do końca nie rozumieli jego
tekstów. O każdej z piosenek z tego albumu warto zrobić odcinek CoverToCover. Naprawdę
o każdej, bez wyjątku. Album to nie tylko „Blowin’ In The Wind”, ale też
kolejne utwory – „Girl From The North Country”, genialny „Masters Of War”, „Down
The Highway”, „Bob Dylan Blues”, „A Hard Rain’s a-Gonna Fall”. To tylko
pierwsza strona płyty, a na drugiej są przecież „Don’t Think Twice It’s All
Right”, „Bob Dylan’s Dream”, „Oxford Town”, „Talkin’ World War III Blues”,
„Corrina, Corrina” – jedyny utwór, którego Dylan nie jest autorem, „Honey, Just
Allow Me One More Chance” i „I Shall Be Free”. Każdy z tych utworów był wielokrotnie grany i śpiewany przez
innych wykonawców.
Niektórzy z
nich dorobili się niezłej sławy i pieniędzy na tekstach Dylana, zanim jeszcze
sam Dylan zdążył wydać swoją wersję. Tak było w przypadku „Blowin’ In The Wind”
– zanim Columbia wydała singla z tym utworem w wykonaniu Dylana, swoją wersję
na szczyty listy przebojów w USA wprowadził zespół Peter, Paul And Mary, a
tylko przez przypadek nie wyprzedził ich Chad Mitchell, który piosenkę nagrał
nawet wcześniej, ale jego konserwatywna wytwórnia Kapp dopatrzyła się
niewłaściwych słów w tekście i odmówiła lansowania singla. Columbia, w której
nagrywał Dylan i Peter Yarrow oporów nie miała. Nikt dziś nie chce się
przyznać, że podjął decyzję o promowaniu albumu „The Freewheelin’” singlem „Mixed-Up
Confusion / Corrina Corrina”.
Melodia, tak
jak wiele folkowych kompozycji jest wzorowana na starszych piosenkach (w tym
przypadku najczęściej wskazuje się istotnie podobną „We Shall Overcome”, która
pochodzi od „No More Auction Block”, a ta z kolei od „I'll Overcome Some Day”
niejakiego Charles Albert Tindleya, który z pewnością jej nie napisał, ale
wpadł na pomysł, żeby ją na przełomie XIX i XX wieku zarejestrować jako
własną). W „Blowin’ In The Wind” ważny jest jednak tekst, choć bez trudu
znajdziecie wiele ciekawych wykonań instrumentalnych.
Sam Bob Dylan
nagrywał kilka razy ten utwór, który stał się jego pierwszym wielkim przebojem
i za sprawą sukcesu wersji zespołu Peter, Paul And Mary zapoczątkował trwający
do dziś zwyczaj masowego nagrywania piosenek Dylana przez przeróżnych
wykonawców. W ciągu kilku lat „Blowin’ In The Wind” zaśpiewali Elvis Presley,
Marianne Faithfull i Marlena Dietrich. Później Tony Bennett, Odetta, Sam Cooke
i setki innych wykonawców. Co ciekawe, nie udało mi się odnaleźć wersji
śpiewanej przez Franka Sinatrę…
Ja do zestawu
prezentowanego w audycji wybieram oprócz oryginału, wersję zaśpiewaną w 1966
roku przez Stevie Wondera, którego wykonanie też sporo namieszało na listach
amerykańskich przebojów, oraz obiecane wyżej kameralne wersje instrumentalne,
obie nagrane mniej więcej w tym samym czasie w 2017 roku - Bugge Wesseltofta i
Włodka Pawlika. Odettę, zespół Peter, Paul And Mary, Ziggy Marleya, The
Kingston Trio, The Staples Singers, Marianne Faithfull, Dionne Warwick, Joan
Baez, The Ventures, Ettę James, Duke’a Ellingtona, Cheta Atkinsa, Charlie’ego
Mariano i Elvisa Presleya, a także kilka innych niespodzianek zostawiam sobie
na kolejne odcinki cyklu, które powstaną, jak już skończy mi się koncepcja na
nowe utwory do CoverToCover, czyli nieprędko…
Utwór: Blowin’ In The Wind
Album: The Freewheelin' Bob Dylan
Wykonawca: Bob
Dylan
Wytwórnia: Columbia
Rok: 1963
Numer: 5099703239027
Skład: Bob Dylan – voc, g, harm.
Utwór: Blowin’ In The Wind
Album: Up-Tight (Icon Compilation)
Wykonawca: Stevie Wonder
Wytwórnia: Tamla (Motown / Universal)
Rok: 1966
Numer: 602527472546
Skład: Stevie Wonder – voc, harm, kbd, perc, Clarence
Paul – voc, The Funk Brothers – band.
Utwór: Blowin’ In The Wind
Album: Everybody Loves Angels
Wykonawca: Bugge Wesseltoft
Wytwórnia: ACT Music
Rok: 2017
Numer: ACT 9847-2
Skład: Bugge Wesseltoft – p.
Utwór: Blowin’ In The Wind
Album: Songs Without Words
Wykonawca: Włodek
Pawlik
Wytwórnia: Pawlik
Relations
Rok: 2017
Numer: 5901289325134
Skład: Włodek
Pawlik – p.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz