Uważni
obserwatorzy rynku mogą mieć wrażenie, że Miles Davis wydaje teraz, ponad ponad
20 lat od swojej śmierci więcej ciekawych i wartościowych płyt, niż w
niektórych słabszych okresach za życia. Ciągle wytwórnie (głównie Sony, do
której należą teraz archiwa Columbia Records i Warner) odnajdują wcześniej
nieodkryte i nieznane, przynajmniej na oficjalnym rynku nagrania.
Tytuł
albumu – „Live In Europe 1967: The Bootleg Series Vol. 1” wskazuje, że możemy
spodziewać się dalszych płyt z tej serii. Pudełko zawiera 3 płyty CD i jedną
płytę DVD. Ta ostatnia zawiera ponad
godzinę nagrań z dwu koncertów kwintetu z europejskiej trasy zespołu z 1967
roku z Karlsruhe i ze Sztokholmu. Na płytach audio znajdziemy nagrania z Paryża,
Andwerpii, i Kopenhagi. Zawartość płyty
DVD była dostępna od 2009 roku w zestawie 70 płyt nazwanym „The Complete Miles
Davis Columbia Album Collection”.
Powiedzmy to od razu… To było nieuczciwe. Nie sądzę, by jakikolwiek fan
Milesa Davisa kupił kosztujący fortunę box dla godzinnego DVD i kilku
dodatkowych ścieżek na paru płytach CD. Przecież większość płyt już i tak mamy,
a być może niektóre nawet w kilku edycjach… Kiedy ten zestaw się ukazał,
pomyślałem, że koncertów z Karlsruhe i Sztokholmu prawdopodobnie nigdy nie
zobaczę. Być może już wtedy managerowie Columbii mieli plany wydania „Live In
Europe 1967: The Bootleg Series Vol. 1”, albo dodali płytę DVD pod naciskiem
fanów, którzy nie chcieli po raz kolejny kupować 70 płyt, które już mają.
Teraz
jednak mamy możliwość obejrzenia koncertów i w dodatku kupienia całego zestawu
zawierającego w sumie 4 płyty za dobrą cenę. Być może forma wydawnictwa jest
dość uboga (dla tych, którzy mają na półce serię wydawnictw Columbii z muzyką
Milesa Davisa z tzw. metalowym grzbietem). Jednak zawartość muzyczna jest
wyśmienita. Na płyatch CD znajdziemy trzy, wcześniej niepublikowane
(oficjalnie) koncerty z trasy z 1967 roku. Część tej muzyki była dostępna na różnego
rodzaju bootlegach, jednak ich jakość techniczna z pewnością nie była tak
dobra, jak materiału wydanego przez Sony.
O
„Live In Europe 1967: The Bootleg Series Vol. 1” pisać jest o tyle trudno, że
właściwie wszystko, co przychodzi mi na myśl napisał już o tym zestawie Ashley
Kahn, jeden z najwybitniejszych i bez wątpienia niesłychanie obiektywny jazzowy
krytyk w obszernym tekście w dołączonej do wydawnictwa książeczce. Ashley Kahn
specjalizuje się w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Napisał między innymi „Kind Of Blue: The Making Of The Miles Davis
Masterpieces”, „A Love Supreme: The Creation Of John Coltrane’s Classic Album”
oraz obszerne historie wytwórni Blue Note i Impulse. Te książki przy okazji
polecam wszystkim, jako niedoścignione wzorce monografii pojedyńczych albumów
(może jeszcze ten sam poziom utrzymuje Greil Marcus piszący o Bobie Dylanie).
Nietrudno
śledząc dyskografię Milesa Davisa zauważyć, że zespół, zwany przez wielu
Wielkim Kwintetem, kto wie, czy nie największym w historii jazzu, który zagrał
koncerty zarejestrowane na „Live In Europe 1967: The Bootleg Series Vol. 1” to
był najdłużej istniejący skład grający z Milesem Davisem w jego trwającej ponad
40 lat karierze.
Kwintet
nagrał w tym składzie wiele płyt i zagrał dziesiątki, jeśli nie setki koncertów
w USA i w Europie. Część z tych koncertów dostępna jest oczywiście w lepszej,
lub gorszej jakości w drugim obiegu. Tu jednak mamy do czynienia z wydaniem
oficjalnym, które wyróżnia dobra jakość rejestracji (może za wyjątkim materiału
na płycie DVD) i wspomniana już świetnie opracowana książeczka z tekstem
autorstwa Ashleya Kahna. W komplecie dostajemy też świadomość, że kupując ten
album nie wspieramy też piratów wydających bootlegi, a prawowitych posiadaczy
praw do jego nagrań.
Oglądając
DVD mam reflekcję podobną do tej, która towarzyszyła mi kieyd pierwszy raz
oglądałem DVD dołączone do wyśmienitego wydawnictwa „Bitches Brew: 40th
Anniversary Collector’s Edition”, czyli koncertu z Kopenhagi z 1969 roku. To
już zupełnie inna muzyka, jednak całkowity brak ekspresji na twarzach i stoicki
spokój grających muzyków zupełnie nie przystaje w obu filmach do muzyki, która
płynie z głośników.
Płyty
CD to byłby niezły materiał do wielogodzinnych analiz tego, jak zmieniała się
muzyka w ciągu kilku dni. Czy to reakcja na publiczność, forma dnia, nastrój,
kwota honorarium, zmęczenie lub jego brak? Kiedyś takie analizy były dla mnie
zajmujące. Pamiętam dwa takie zestawy. Pierwszy z nich, to wydany wiele lat
temu box Milesa Davisa – „The Complete Live At The Plugged Nickel” z 1965 roku –
to 7 płyt CD nagranych z koncertów zagranych w dwa dni przez ten sam skład, co
dzisiejszym album. Ten zestaw pozostaje do dziś jednym z moich ulubionych
albumów Milesa Davisa. Drugie tego rodzaju wybitne wydawnictwo, to „Keith
Jarrett At The Blue Note - The Complete Recordings” – to z kolei 6 płyt
nagranych przez trio pianisty w ciągu 3 dni. Oba te wydawnictwa mają już ponad
10 lat, w tym czasie słuchałem tych płyt zapewne dziesiątki razy. Dziś jednak
słucham inaczej. Cieszę się muzyką i nieco mniej analitycznie analizuję to, jak
muzyka zmieniała się w czasie.
Muzyka
na „Live In Europe 1967: The Bootleg Series Vol. 1” nie jest tak wybitna, jak
ta nagrana dwa lata wcześniej na „The Complete Live At The Plugged Nickel”. Tu
słychać już zbliżającą się elektryczną rewolucję. Przecież już za moment Wayne
Shorter, Herbie Hancock, Tony Williams i sam Miles Davis staną się razem i
osobno twórcami jazz-rocka. Najbardziej słychać to w grze Tony Williamsa, od
1965 do 1967 roku stawała się w płynny sposób coraz bardziej ekspresyjna i
metaliczna. Wolę Tony Williamsa z 1965 roku… Poza tym to i tak muzyka wybitna i
niedościgniony wzorzec dla wszystkich jazzowych kwintetów wtedy, teraz i już
zawsze.
Miles
Davis Quintet
Live
In Europe 1967: The Bootleg Series Vol. 1
Format:
3CD+DVD
Wytwórnia:
Columbia / Sony
Numer:
886979405325
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz